... ... SSF | senior
top of page

21 äldre om dagen har utsatts för bedrägeri 

brochyr.jpg

Enligt siffror från Brottsförebyggande rådet (Brå) fortsätter befogenhetsbedrägerierna att öka i landet. Av de 5 990 anmälda befogenhetsbedrägerierna januari-juli i år riktade sig 4 539 mot äldre, hela 76 %. Det är en ökning mot äldre med 131 % jämfört med samma period 2021. Men det varierar mellan olika regioner, storstäderna är mest utsatta. (se bif. statistik)

Just äldre drabbas hårt av befogenhetsbedrägerier. Bedragaren utnyttjar äldres oro och rädsla att utsättas för brott genom att låtsas vara en räddare i nöden. Bedragarna ringer upp äldre och låtsas vara från Polisen, banken eller något annat förtroendeingivande företag eller myndighet för att komma åt personliga uppgifter i syfte att begå bedrägeri. Ibland är de två personer, där en person ringer upp och säger sig vara till exempel polis, samtidigt som en annan ringer på dörren utklädd i polisuniform och säger sig vara där för att säkra tillhörigheter, bankkort och smycken. 

- Information om hur man skyddar sig bäst mot dessa bedrägerier måste nå ut till de äldre! Många äldre har förlorat hela eller delar av sitt sparkapital utan möjlighet att få något tillbaka då bedrägeriet inte är som en stöld där försäkringsbolaget går in och tar delar av det stulna, säger Lina Nilsson, Rådgivare mot digitala brott på SSF Stöldskyddsföreningen.


Brottsvinsterna för denna sorts bedrägeri uppskattades till 340 miljoner förra året. Men långt ifrån alla anmäler att de utsatts för befogenhetsbedrägeri då skammen att man lurats är för stor. 

Här är våra tips för att minska risken för att bli lurad när någon ringer eller besöker dig oanmäld.
• Lämna aldrig dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till andra.
• Logga aldrig in med ditt BankID på uppmaning av någon annan.
• Kontrollring bank, polis eller sjukvård om du är osäker på vem du pratar med.
• Kontakta omedelbart din bank om du tror du blivit lurad på bankuppgifter.
• Är du osäker på vem som besöker dig så begär legitimation.
• Öppna aldrig för någon okänd person.
• Skaffa ett titthål och säkerhetsspärr till dörren.
• Anmäl ALLTID till Polisen om du satts eller misstänker att du utsatts för ett brott.

 

Ett Informationsblad

För att inte dessa försök ska lyckas har SSF, seniororganisationer och Svenska bankföreningen nu tagit fram ett informationsblad med råd och handfasta tips i form av klistermärken som kan sättas på mobiltelefonen, vid dörren och vid fasta telefonen för att påminna om hur man ska agera vid oväntade besök eller samtal. (bif)

På säkerhetskollen.se kan man läsa mer om den här typen av bedrägerier

bottom of page