... ... Husqvarna Motorcycles

HUSQVARNA
MOTORCYCLES

Författaren Dane Glantz tänkte ofta att någon måste dokumentera Husqvarnas hela motorcykelhistoria medan alla människor som var med under perioden och kunde berätta om hur det egentligen var fortfarande kunde minnas. 

Dane Glantz har varit en stor motorentusiast sedan barnsben. Det började i 10-årsåldern då han och brodern på somrarna försökte få liv i morfars gamla 98-kubikare. Det stora motorcykelintresset infann sig då de sista backtävlingarna kördes i Norra Klevaliden i Huskvarna i slutet av 1940-talet och början på 50-talet. Dane bodde inte långt från backen och han fick hjälpa till med att preparera den och åskådarplatserna. Tävlingsdagen gällde det att sälja program. Fördelen med det var fritt inträde till tävlingsdepån och att på nära håll få studera tävlingsmaskinerna. Lyssna till det härliga ljudet från trimmade motorer. Känna doften av bränd racingolja, och inte minst komma nära förarna.

 

Efter realexamen fick Dane anställning på en motorcykelverkstad. Delägare var en tidigare racingmekaniker under Husqvarnas framgångsperiod på 1930-talet, Ernst Westman. Han hade mycket att berätta från den tiden, de avancerade maskinerna, de berömda tävlingsförarna Gunnar Kalén och Ragge Sunnqvist med flera.

Efter ett år på verkstaden fick Dane en chans att få anställning på Husqvarna Vapenfabriks AB 1956. Man sökte personal till motorlaboratoriet för utveckling av mopedmotorer men även testförare för den året innan presenterade Silverpilen. Drömjobbet för en motorintresserad yngling i 19-årsåldern! Här kom han i kontakt med berömdheter som designern Sixten Sason, Drömbågens och Silverpilens konstruktör Carl Heimdahl med flera.
Efter några år var det dags att göra ett arbetsuppehåll och studera till ingenjör. 

Sommarlovet 1962 tillbringades på Husqvarnas konstruktionsavdelning för motorcyklar. Där var det bråttom att färdigställa ritningsunderlaget till en replica-modell av Husqvarnas 250 cc motocross VM-maskin under ledning av konstruktören Ruben Helmin.

Efter ingenjörsexamen kom Dane tillbaka till Husqvarnas motorlaboratorium. Nu handlade arbetsuppgifterna om utveckling av tvåtaktsmotorer för motorsågar och industribruk t.ex. svetsaggregat, brandsprutor och snöskoters. Efter sex år med utvecklingsarbete var det dags att byta till marknadsföring, försäljning och teknisk information något som passade Dane perfekt eftersom han hade den inte helt vanliga förmågan bland ingenjörer att både kunna skriva och illustrera till exempel bruksanvisningar och annan teknisk information.

Tiden på Husqvarna var mycket lärorik, säger Dane, men efter totalt 24 år på företaget var det dags att 1979 starta en egen reklamfirma med specialinriktning på teknisk information. Under dessa år kom jag i kontakt med många berömda motorcykelmänniskor, förutom de ovan nämnda, tex motocrossvärldsmästarna Rolf Tibblin, Bill Nilsson och Torsten Hallman.

– Jag tänkte ofta att någon måste dokumentera Husqvarnas hela motorcykelhistoria innan alla människor som var med under perioden och kunde berätta om hur det egentligen var fortfarande kunde minnas. Arbetet med den nystartade firman tog all tid i anspråk och det blev inte tid att planera att själv skriva en bok om Husqvarnas motorcykelproduktion. Åren försvann i en rasande fart, någon bok i ämnet dök aldrig upp. Att jag själv skulle skriva den fanns inte i tankevärlden.

– I början på 2000-talet tänkte jag alltmer på att skriva en bok baserad på insamlat material, säger Dane. Tempot i den egna firman började bli lugnare och ge plats för tankarna och planeringen att ge ut en egen bok.

Från början var det tänkt att boken skulle handla enbart om de tvåcylindriga racermaskinerna på 30-talet, riktigt djuplodande med detaljerade beskrivningar och många illustrationer. Detta blev möjligt eftersom den välkände motorcykelentusiasten Christer Watz i Motala hade börjat med restaureringen av en sådan maskin. Dane fick då möjligheter att följa arbetet i detalj. Dessutom visade Husqvarna Fabriksmuseum stort intresse för boken och lät Dane få fritt tillträde till allt museematerial.

När arbetet på boken startat kom snart förslaget att den skulle utökas till att omfatta Husqvarnas totala motorcykelproduktion fram till 1964, och dessutom att den skulle skrivas även på engelska. Intresset för Husqvarna är mycket stort utomlands.

Efter nästan tre års intensivt arbete, i vilket även hustrun Mona var engagerad, presenterades den färdiga boken den 20 november i år. Den nya boken behandlar på 256 sidor Husqvarnas totala motorcykelproduktion åren 1903 – 1964. Boken är skriven på både svenska och engelska. Ett litet inledande kapitel beskriver företagets allmänna utveckling och betydelse för stadens invånare. Alla motorcykelmodeller beskrivs med tekniska data och allmän text om maskinerna från den första motorvelocipeden 1903, fyrtaktsperioden med både inköpta, utländska motorer och egentillverkade. Tvåtaktsperioden som blev framgångsrik med 98-kubikare, Svart- och Rödkvarna, Drömbågen, Silverpilen och Guldpilen.

Den framgångsrika tävlingsperioden 1922 – 1935 ägnas stor uppmärksamhet bland annat för att utreda varför det gick så bra för Husqvarna, hur denna lilla fabrik kunde besegra de stora märkena på tävlingarna världen över. Texterna kompletteras med över 400 foton och illustrationer, alla i svartvitt.


”Husqvarna Motorcycles, Standard & Racing, 1903 – 1964”.
Boken är utgiven av Teknik-Info Dane Glantz AB, Huskvarna. E-mail: mail@teknikinfo.com.
ISBN 91-975178-6-0

Adsupply Media Sweden AB

Kristinehovsgatan 16

117 29 Stockholm

 

E-post: info@senior.se 

Tel. 073 733 77 57