... ... Har du svårt att se?

HAR DU SVÅRT ATT SE?

Känslan av att klockans visare försvunnit eller att siffrorna suddats ut. Innehållsförteckningar och prislappar som tycks borttvättade. En suddig spegelbild och svårt att hitta ett skön belysning att läsa i. Det är verkligheten för många av Iris Hjälpmedels kunder.

Ser man så dåligt att ögonläkaren anser att du behöver hjälpmedel får du en remiss till Syncentralen – men om man ännu inte ser så illa, vad kan man då finna för hjälp? Vi träffar Åsa Lodin, Iris Hjälpmedel.

 

Vad är den vanligaste kommentaren när ni träffar era kunder på mässor och era Öppna hus?

Det är absolut att man önskat att man känt till tidigare att den här typen av hjälpmedel existerade – till sig själv eller till en förälder eller släkting. Många saknar upplysning om var man kan få hjälp och önskar att det var mer lättillgängligt med synhjälpmedel.

Vilket hjälpmedel är det mest populära?

– ”Det går inte riktigt att svara på. Det svåraste är att utröna vika situationer det är man upplever som svåra och vilken förmåga personen i fråga har att ta till sig ny teknik. Ibland hänvisar vi vidare till ögonläkare, syncentral eller om vi har det så föreslår vi ett passande hjälpmedel.

 

– Några av de vanligaste hjälpmedlen är talande armbandsur som med en knapptryckning läser upp tiden, följt av förstoringsglas, mobiltelefoner och belysning. Det nya armbandsuret Diana har god ljudkvalitet och snygg design.

 

– Förstoringsglas är ett hjälpmedel man bör prova ut. Vissa kunder har en bestämd uppfattning om vilken förstoringsgrad som passar dem bäst – men med hög kvalitet på förstoringsglasen och god anpassad belysning kan detta variera. Det är också betydelsefullt hur man håller ett förstoringsglas (nära ögat) – och det är också denna typ av råd vi kan bistå med.

 

Att satsa på god belysning är något många glömmer. Vi har alternativ med LED och justerbar färgtemperatur. Man kan välja mellan varmvitt, kallvitt och dagsljuskänsla. Många vill prova och kommer både till oss och våra återförsäljare för att testa.”

 

Är det något hjälpmedel du vill slå ett extra slag för?

Dels finns en bok vi rekommenderar; Vardagstips för personer med synnedsättning. Den innehåller många smarta tips om hur du kan förenkla din vardag trots att synen försämrats. Vi rekommenderar också att du som bor i Stockholm och som inte ännu fått komma till Syncentralen bokar en tid för personlig rådgivning hos vår synpedagog i Enskede eller Täby. Under rådgivningen – som kostar 395 kr - kan du få många råd om hjälpmedel som kan underlätta i vardagen samt beställa på plats. Ring Kerstin Kingfors för ytterligare information 08-399405.

 

Hur kommer man i kontakt med er på Iris hjälpmedel?

– Vi har ett visningsrum i Enskede, Stockholm där vi regelbundet har Öppet hus och där man kan boka tid för rådgivning om hjälpmedel. Om man anmäler sig för våra nyhetsbrev får man information om datum, tid och plats för alla evenemang vi genomför under året. Vi har dagligen telefontid för privatpersoner kl 9.30-12.30.

– Beställ gärna vår broschyr ”Bra för alla – nödvändiga för en del” på tel 08-399400.”

 

Kan man köpa era hjälpmedel någon annanstans i landet?

– Förutom i vår eButik www.irishjalpmedel.se, där man enkelt kan beställa och betala med kreditkort, kan man besöka någon av våra återförsäljare. Vi samarbetar exempelvis med Hjälpmedelsteknik i södra Sverige, en specialistoptiker; Synvårdsmottagningen i Täby, Synlådan i Göteborg, Boende Livet ut i Piteå samt flera andra kompetenta hjälpmedelsbutiker i landet. Ytterligare information finns på telefon 08-39 94 00.

eButik: www.irishjalpmedel.se

 

Tel: 08-399400

 

e-post: info@irishjalpmedel.se

 

Kontaktperson: Åsa Lodin 

Adsupply Media Sweden AB

Kristinehovsgatan 16

117 29 Stockholm

 

E-post: info@senior.se 

Tel. 073 733 77 57